Titel: Fataal spelFataal spel
Auteur: Chinouk Thijssen
Genre: Young Adult
Uitgeverij: Clavis
Publicatiedatum: april 2018
Aantal bladzijdes: 197

Mooie, duistere cover. Een jonge meid op blote voeten in een dun jurkje zit met haar handen in haar haren in een afgesloten betonnen ruimte. Ze ziet er wanhopig uit. Het maakt nieuwsgierig wat er met haar is, waarom ze zit opgesloten en of ze er weer uit zal komen. Goed gekozen bij het verhaal.

Chinouk Thijssen is een veelzijdige boekenwurm. Ze heeft een grote collectie die ze op kleur sorteert, schrijft zelf artikelen en boeken én ze is een van de bekendste boekvloggers van Nederland. Op haar eigen YouTube-kanaal geeft ze een kijkje in haar leven als auteur. Naast het schrijven van young adult-thrillers, werkt Chinouk als redacteur, als columnist voor Zakenmeisje.nl en als content creator voor writers:community. Al dat harde werk leverde haar in 2017 de vierde plaats op in de verkiezing Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar. (Bron: clavisbooks.com).

Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

A sister is a gift to the heart
a friend to a spirit
a golden thread tot he meaning of life. -Isadora James

Fataal spel is het eerste boek van Chinouk Thijssen dat ik gelezen heb. Een kennismaking met een nieuwe auteur is altijd weer afwachten of het je smaak is en of de schrijfstijl je kan bekoren. De achterflap klonk in ieder geval al veelbelovend, dus dat beloofde alvast veel goeds.

Het eerste hoofdstuk begint direct al goed, hierdoor word je direct in het verhaal gesmeten, want het is niet moeilijk te bedenken dat hetgeen gebeurt geen ongeluk is. In de eerste paar hoofdstukken gebeuren er de nodige zaken waardoor je wordt meegezogen in de angsten van Carmen. Maar zodra Carmen op onderzoek uitgaat en op zoek gaat naar Jessie, lijkt het verhaal even wat tot rust te komen. Richting de ontknoping neemt de hoeveelheid aan gebeurtenissen snel toe, waardoor het laatste stuk leest als een trein.

Wanneer ik achteromkijk, zie ik ze staan. Hun ogen fonkelen achter hun masker en de oudere man balt zijn vuisten.
‘Game over, Jessie,’ zegt hij.

Wat betreft de personages komt eigenlijk voornamelijk Carmen goed uit de verf, de anderen blijven wat oppervlakkig. Wat eigenlijk jammer is, want ik had mij graag nog beter in Jessie kunnen inleven. Ze krijgt zoveel te verduren terwijl ze wacht totdat Carmen haar vindt, dat ik eigenlijk wel benieuwd was naar wat meer verdieping in haar geest. Carmen wordt wel goed uitgewerkt, veel emotie en een goede weergave van haar gedachten en ideeën. Ik kon mij goed inleven in haar situatie.

Als ik ooit begraven word, wil ik er echt begrafenisweer bij. Regen, wind, hagel, een tornado of zo.

De eenvoudige en vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat het verhaal snel te lezen is. Er zit veel vaart in en is over het algemeen genomen behoorlijk spannend. Een van de daders had ik jammer genoeg al vrij snel door, maar de andere zorgde voor een enorme verrassing. Die had ik niet zien aankomen en liet mij daarom vol verbazing achter. Hiermee was einde dan ook een surprise.

Alles bij elkaar is Fataal spel een spannende, vlotte en verrassende young adult die menigeen een aantal (ont)spannende uren leesplezier zal bezorgen. De ontknoping zet je dan weer even op een heel ander spoor.

Spanning: 3,5
Plot: 3,5
Leesplezier: 4