Impressie Thrillermiddag ThrillerAcademie
Door Bertina Mulder

Vanaf 2019 start de nieuwe ThrillerAcademie van schrijfster Marelle Boersma en schrijfster en marketeer Antoinette Kalkman met schrijfopleidingen. Om alvast kennis te kunnen maken met het lesmateriaal en de workshops organiseren Marelle en Antoinette drie thrillermiddagen. Ik was aanwezig tijdens de eerste in Zevenaar, op 14 september. Het werd een gezellige, maar ook heel leerzame bijeenkomst waar ik jullie graag wat meer over vertel.

Ik woon in Epe en het komt niet vaak voor dat een schrijfactiviteit in mijn regio wordt georganiseerd. Meestal moet ik daarvoor naar het westen van het land, dus Zevenaar was eindelijk eens dichtbij. Het laatste deel van de route voerde mij door een prachtig landschap naar Buitengoed de Panoven, waar een hoge schoorsteen de voormalige dakpan- en steenfabriek uit 1850 markeert. In een van de gebouwen werden we ontvangen met koffie en thee aan een grote tafel die bedekt was met koeienhuiden. Het begon al goed.

De ThrillerAcademie profileert zich als ‘dé opleiding waar schrijvers leren hoe ze hun lezers slapeloze nachten bezorgen’ en zoals de meesten wellicht weten is dit het gebied waarop Marelle zich uitermate thuis voelt. ‘Spanning’ is het centrale thema, want een goede spanningsboog is niet alleen van belang voor thrillers, maar ook voor romans, korte verhalen en levensverhalen. Maar dat is niet het enige wat ze bieden, ook ‘jezelf laten zien als auteur’ hoort erbij. Want wij schrijvers willen niet alleen een goed boek schrijven, we willen natuurlijk ook wel dat het verkocht wordt. En die twee zaken gaan niet automatisch samen, dus daar komt de expertise van Antoinette van pas.

Ik was verrast door de hoeveelheid tips die we nu al ontvingen. Uiteraard kregen we uitleg over de modules die aangeboden worden, en daar kwam ik ook voor, maar beide docenten gingen ook concreet in op de inhoud. Het leuke was dat iedereen zijn mening kon geven en mee kon doen.

Marelle vroeg ons bijvoorbeeld hoe je spanning in je verhaal kunt brengen en daar kwamen leuke antwoorden op. Ook bespraken we de namen van hoofdpersonen. Ik noemde de naam van mijn hoofdpersonage en de anderen moesten – zonder de inhoud van het verhaal te kennen – vertellen hoe ze die persoon zagen. Het was opvallend hoeveel overeenkomsten er waren en het was ook opvallend dat ze mijn personage niet zo zagen als ik hem bedoelde. Resultaat: mijn hoofdpersoon krijgt nu een andere naam.

Marelle en Antoinette vinden de interactie met de lezers ook belangrijk. Natuurlijk kun je je lezers betrekken bij de totstandkoming van je verhaal, dat blijkt al uit de oefening met de namen. Maar het is voor lezers ook interessant te weten wie de mens achter de schrijver is. Uiteraard hoef je niet alles prijs te geven, maar als je jezelf op een authentieke manier laat zien, krijgen lezers makkelijker een binding met je. Dat heet personal branding. Een zakelijke term waar creatievelingen wellicht een hekel aan hebben, maar de inhoud gaat over de mens en zijn geloofwaardigheid. En dat is toch waar het om draait?

De ThrillerAcademie start met vier online basistrainingen: Verhaal & Structuur, Personage & Perspectief, Locatie & Sfeer en Spanning & Suspense. Ik heb begrepen dat het in een later stadium uitgebreid wordt met vervolgmodules. Omdat iedereen een ander instapniveau heeft – je kunt elders al cursussen gevolgd hebben – krijg je eerst een intakegesprek waarbij de verwachtingen op elkaar worden afgestemd. Als je het ook leuk vindt om bij een thrillermiddag aanwezig te zijn, dan adviseer ik je om even op hun website https://www.thrilleracademie.nl/ te kijken of er nog plek is. Onze bijeenkomst was namelijk al volgeboekt.  De twee andere middagen staan gepland op vrijdag 19 oktober in Utrecht en op donderdag 15 november in Nieuwkoop.

Ik ben Alexander, bouwjaar 1973. Ik lees graag thrillers en fantasyboeken. Zelf schrijf ik korte verhalen, doe mee aan schrijfwedstrijden en werk aan mijn eigen boek. Ook ben ik bouwkundig tekenaar bij een aannemer en hou ik van Formule 1 en wielrennen.

Leave a Reply

  • (not be published)