Titel: PostuumPostuum
Auteur: Emelie Schepp
Serie: Jana Berzelius #4
Uitgeverij: De Fontein
Publicatiedatum: juli 2018
Aantal bladzijdes: 334

Emelie Schepp is een Zweedse thrillerauteur en heeft jarenlang gewerkt als marketing- en communicatiespecialist. In 2015 brak zij door met haar thriller Memento, het eerste deel met officier van justitie Jana Berzelius in de hoofdrol. In 2016 verscheen het tweede deel, Narcotica in 2017 is het derde deel verschenen, Post mortem. Dit jaar werden we verblijd met het vierde deel van de serie, Postuum.

Wanneer Sam Widell op een avond thuiskomt, blijkt zijn vrouw vermoord en zijn zoon ontvoerd te zijn. Officier van justitie Jana Berzelius leidt het onderzoek naar deze zaak en ondervindt dat hoe langer Jonathan weg is, hoe persoonlijker het voor haar wordt. Wanneer bovendien haar aartsvijand Danilo zich weer in haar leven mengt, is de ramp compleet. In een race tegen de klok moet Jana alles op alles zetten om het kind levend terug te vinden.

‘Ze zeggen dat ik gevaarlijk ben, maar dat klopt niet. Ik ben gewoon een mens.’

Schepp heeft een geweldig personage neergezet met de onorthodoxe officier van justitie Jana Berzelius. Aan de ene kant staat ze aan de goede kant van de wet, je hebt respect voor haar en haar werk. Aan de andere kant heeft ze haar duistere verleden waardoor haar duistere kant ook regelmatig de kop op steekt. Maar ondanks die duistere kant kun je eigenlijk niet anders dan sympathie voelen voor deze geharde vrouw. Ik vind het een topwijf en een super personage. Ieder deel wordt er weer een klein stukje van de duistere sluier rondom Jana en haar verleden opgelicht en iedere keer sta je er weer van te kijken hoe kranig ze zich weet te houden. Naarmate de serie vordert komen we langzaamaan steeds meer te weten over haar.
Ook Mia en Henrik krijgen weer een mooie plaats in deze serie, zij blijven qua ontwikkeling wel iets achter. Vooral Henrik in dit deel, waar Mia nu juist verder ontwikkelt (of dit op de juiste manier is dat is de vraag uiteraard). Daarnaast spelen ook Danilo en Per weer een prominente rol en als je al dacht een hekel te hebben aan Danilo, dan heb je het mis.

‘De weg die je nu moet bewandelen is de eenzaamste die een mens kan afleggen’.

De plot zit goed in elkaar, de moord en ontvoering zorgen ervoor dat je meedenkt en meepuzzelt met Henrik en Mia en je steeds blijft switchen tussen verdachten. Maar ook de problemen die Per hier voor zijn kiezen krijgt, zijn niet misselijk en zorgen voor menig spanningsmoment. De manier waarop Jana overal tussendoor laveert is weer opmerkelijk en bijzonder. Ik zat steeds in spanning wanneer ze nu toch eens ontdekt zou worden. Ik ben benieuwd of dit ooit gaat gebeuren. De ontknoping was weer top, laat weer veel ruimte over voor een volgend deel.

Postuum is een geweldig spannend en met vlagen gruwelijk vierde deel in deze geweldig boeiende serie. De personages ontwikkelen zich in elk deel weer en ook de verhaallijnen blijven verrassen. Ik kijk uit naar deel vijf.

Spanning: 4,5
Plot: 4,5
Leesplezier: 4,5