Titel: RÄV
Auteur: Tjeerd Langstraat
Uitgeverij: Jalapeño Books 
Publicatiedatum: 01 oktober 2018
320 pagina`s 
Recensie: Danielle  

Tjeerd Langstraat werkt als freelancejournalist, schrijver en uitgever. In 2013 debuteerde hij met de thriller Villa Gladiola. In 2017 verscheen zijn tweede thriller Eeuwig Donker, wederom met rechercheur Jan Vos in de hoofdrol. Villa Gladiola won de publieksprijs van de Schaduwjury 2014 (Lezersjury – prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut), werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2014 (Vakjury – prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut) en werd genomineerd voor een Hebban Award voor het beste debuut (Debuutprijs 2014). Eeuwig Donker won de vakjury prijs van The Indie Awards, de literaire boekenprijs voor auteurs die hun boeken in eigen beheer uitgeven, en mag zich Beste Boek 2017 noemen.  

Flarden van gruwelijke snuff movies vinden hun weg naar een groot online publiek. Ogenschijnlijk hebben de films niets met elkaar te maken, totdat blijkt dat de moorden religieus geïnspireerd zijn en bepaalde overeenkomsten vertonen.
Een internationaal team van rechercheurs probeert de sluwe, onbekende initiator van deze opzienbarende moorden op te sporen. Onkunde over het mysterieuze dark web, onwetendheid over de religieuze motieven en slechte communicatie zorgen voor een race tegen de klok.
‘Zou jij het ultieme offer brengen? Zou jij je zoon offeren?’
Komt de verlossing op tijd? 

De proloog, mannen in oranje pakken, een herinnering schiet door je hoofd. De gruweltoon is gezet.  

‘De jonge mannen staan rechtop, proberen een vorm van trots uit te stralen. Maar in de ogen van de dood is er geen plaats voor trots. Het is misplaatste arrogantie.’

Vervolgens begint het eerste verhaal dat over Olle gaat, een professor aan de universiteit van Uppsala. Hij houdt er nogal een conservatieve denkwijze op na. Tevens heeft hij zo zijn eigen opvattingen over de islam en wordt dan ook als islam kritisch theoloog omschreven.  

Het tweede verhaal gaat over Frey, een graffitikunstenaar die in een rap tempo is doorgebroken en zich inmiddels een van de grootste kunstenaars mag noemen in zijn genre. Samen met zijn vriend Christiàn reizen ze af naar Reykjavik waar een expositie van zijn werk opgesteld is.  

De eerste twee verhalen laten je op sommige momenten al sidderen en de vraag is wat is de samenhang van deze verhalen? En dan komt Jan Vos weer in beeld. Er is een lijk gevonden en het rechercheteam wordt weer bij elkaar geroepen. Waar in het begin vooral gedacht wordt aan een misdrijf door het nogal losbandige leven van het slachtoffer komt gaandeweg de kanteling in het verhaal. 

Tjeerd weet je door zijn frivole schrijfstijl aan zijn verhaal te binden. Vos, die nog steeds twijfels heeft of hij zich nu wel of niet wilt binden aan een partner, als ook de luchtig getinte avontuurtjes van sommige personages maken het een vlot te lezen boek.  

‘Zelfontplooiing vindt pas echt plaats als iemand volledig zichzelf kan zijn.’

Ondertussen wordt er op een spannende manier een zoektocht in gang gezet naar de dader die het nodige verderf verspreidt en waar het rechercheteam nog niet zo snel het goede spoor van weet te vinden. Dan opeens gaat de steen rollen, komen alle zaken bij elkaar en wordt het verhaal tot één geheel gevormd.  

Tjeerd neemt de tijd om het plot uit te werken, zodat het helemaal op je in kan werken. Het verhaal wordt op een mooie manier afgerond waarbij Vos zeker nog een mogelijkheid heeft om in een vierde boek weer tevoorschijn te komen.  

Leesplezier: 5 
Psychologie: 3,5
Plot: 4 
Schrijfstijl: 4,5 
Spanning: 3,5
Originaliteit: 4,5  

Ik geef RÄV 4 sterren. 

Danielle

 

Leave a Reply

  • (not be published)