Jaar van uitkomst: 2012 in Zweden, 2014 in Nederland
Belangrijkste acteurs: Helena af Sandeberg, Oscar Pettersson, Mikael Persbrandt, Lena Olin, Tobias Zilliacus, Anna Azcarate
Genre: Drama, misdaad, thriller, crime
Duur: 119 minuten
Label: Lumière

EEN THRILLER VAN LASSE HALLSTRÖM (CHOCOLAT, WHAT’S EATING GILBERT GRAPE), GEBASEERD OP DE BESTSELLER VAN LARS KEPLER.

Tien jaar geleden heeft Erik Maria Bark besloten zijn werk als hypnotiseur naast zich neer te leggen. Maar wanneer inspecteur Joona Linna hem om hulp vraagt bij een moordzaak, heeft Erik geen andere keuze en brengt hij de enige getuige, die zwaargewond in het ziekenhuis ligt, onder hypnose. Als gevolg wordt Erik getroffen door een reeks gewelddadige gebeurtenissen. Hij had gezworen om nooit meer iemand onder hypnose te brengen. Nu breekt hij die belofte om levens te redden, maar zet daarmee zijn eigen leven en dat van zijn gezin op het spel.

Zoals aangegeven, is de film The hypnotist gebaseerd op een bestseller van Lars Kepler, namelijk op Hypnose. Maar als je het boek hebt gelezen en dan de film kijkt in de veronderstelling dat het een verfilming is, dan kom je van een koude kermis thuis. Het boek en de film lijken eigenlijk in niks op elkaar. De enige overeenkomsten zijn slechts de namen van de personages en het feit dat er een zwaargewonde getuige wordt gehypnotiseerd om erachter te komen wat er gebeurd is. Dus wanneer je het boek en de film wil vergelijken, of denkt dat echt het verhaal is aangehouden bij de verfilming, dan zul je diep teleurgesteld zijn.

Het personage Joona Linna is voor mij ook totaal anders dan ik hem in mijn hoofd had voorgesteld. Gedurende de film veranderde dit wel en raak je gewend aan de Joona die op het scherm wordt weergegeven. Hij is wel de vasthoudende inspecteur die hij in het boek ook is. Erik Maria Bark komt wel grotendeels overeen met hoe ik mezelf het personage had voorgesteld, al moet ik wel zeggen dat het al lang geleden is dat ik het boek gelezen heb. Het acteerwerk is prima, goede acteurs uitgekozen voor de vertolking van de personages.

Het speelt zich allemaal af in het donkere, koude, natte en besneeuwde Zweden tijdens Kerst. De omgevingsbeelden zijn mooi en in verhouding met het verhaal. Het schept allemaal een bepaalde sfeer die passend is in het geheel. De kou en sneeuw is zoals wij Zweden over het algemeen in onze gedachten hebben. De crimescene is gruwelijk en bloederig en wordt ook uitvoerig in beeld gebracht. Het filmwerk is over het algemeen prima te noemen.

De plot zit redelijk goed in elkaar, het is een spannend verhaal met een aantal onverwachte wendingen. Ondanks deze onverwachte dingen komen er ook de nodige clichés naar voren die eigenlijk niet verrassend te noemen zijn. Daarnaast lijkt het verhaal op sommige punten wat afgeraffeld te worden om ervoor te zorgen dat alles binnen een redelijk tijdsbestek kan worden opgelost. Zonde, want dit doet wel afbreuk aan het verhaal.

Wanneer je het boek en de film los van elkaar kunt koppelen, dan is het gewoon een spannende en donkere film om te zien. Prima personages en een voldoende uitgewerkt verhaal. Echter, als je constant met het boek in je achterhoofd blijft zitten dan zul je erg teleurgesteld zijn na afloop van de film.

Ik geef The hypnotist, gebaseerd op de thriller Hypnose van Lars Kepler, 3,5 ster. De puntenaftrek is toch deels doordat er door de aankondiging ‘gebaseerd op de bestseller van Lars Kepler’, een bepaalde verwachting wordt opgeroepen die niet wordt waargemaakt.