Speeltijd: 160 minuten
Spelsoort: Escape room spel
Verschijningsdatum: december 2020
Prijs: €29,95
Recensie: Robin & Amanda

Namens uitgeverij Lannoo mochten wij het spel Undercover uittesten. Undercover is een crimibox naar het gelijknamige boek en de TV-serie.

In de doos zit het politiedossier van een zaak die jij gaat onderzoeken samen met Bob, die momenteel undercover is bij een criminele bende. De zaak die je onderzoekt is de moord op een collega die hiervoor undercover is geweest bij dezelfde bende, maar wie zijn dekmantel helaas kwijtraakte. Naast het politiedossier zitten alle aantekeningen van je overleden collega in de doos, een adressenboekje en bewijsmateriaal welke nodig zijn om de zaak op te lossen.

Het is een deels digitaal spel, want je dient in te loggen op encrochat zodat je kunt overleggen met Bob, maar ook met onder andere de forensische dienst en met de criminele bende. Daarnaast voer je hier ook de antwoorden in die je tijdens het spel vindt en krijg je te horen of ze goed zijn of niet. Ook kun je ervoor kiezen om tips en hints te krijgen als je vastloopt in het spel.

Het heeft iets weg van een escaperoom, al zit er geen tijd aan gebonden en moet je ook niet ‘ergens uit ontsnappen’. Je gaat op onderzoek uit met alle informatie die je voor handen hebt. Goed lezen, doordenken, puzzelen en vergelijken. Allemaal heel belangrijk om de zaak tot een goed einde te brengen. Het digitale deel is een erg leuke toevoeging omdat je het idee hebt echt met Bob te kunnen overleggen. Bij problemen krijg je tips en tussendoor een audiofragment. Aan het einde van de zaak kun je ‘live’ meekijken tijdens de arrestatie.

Wij vonden het beiden een erg leuk spel om te doen, je bent aan het lezen, overleggen, nog eens lezen, dingen vergelijken en op die manier lekker samen bezig. Je moet er wel de nodige tijd voor uittrekken, want het spel duurt zo’n 3 uur. En wanneer je wat tegenslagen hebt, zal dit misschien nog wel langer zijn. Wij hebben ons in ieder geval prima vermaakt met het spel en gaan zeker nog eens een crimibox aanschaffen om op te lossen. Beiden vonden wij het digitale deel ook echt een aanvulling op het spel, hierdoor lijkt het net of je met mensen zit te chatten. Voor ons een leuke en nieuwe ervaring. Het spel is wel jammer genoeg maar 1x te spelen omdat je dan de zaak al kent. Dus voor een eenmalig spel is het wel aan de prijs. Maar daar tegenover staat dan weer wel dat je een hele middag onder de pannen bent!

Robin & Amanda