Speeltijd: 180 minuten
Spelsoort: Escape room spel
Verschijningsdatum: december 2020
Prijs: €29,99
Recensie: Robin & Amanda

Namens uitgeverij Lannoo mochten wij het spel Code van Coppens uittesten. Code van Coppens is een crimibox naar het gelijknamige TV-programma.

In de doos zit een bordspel en 3 stapels met kaarten. Het is een deels digitaal spel, dus je moet eerst inloggen voordat je kan gaan spelen. Via de inlog krijg je de eerste informatie over het spel, hoe je het moet neerleggen, welke kaarten waar moeten liggen enzovoorts. Tot zover is het allemaal nog prima te volgen. Bijzonder is dat er overal staat: als je een vergrootglas hebt liggen, pak die er dan zeker bij! Dan denk ik: waarom zorg je er dan niet voor dat er een klein vergrootglaasje in de doos zit? Hoeveel mensen hebben zo’n ding thuis liggen? Wij niet in ieder geval.

Het spel is opgedeeld in drie delen, na ieder deel kun je stoppen en een andere keer weer verder gaan. Dit is ook wel raadzaam, want vooral na het eerste deel duizelt het al zo en ben je al minstens 3 uur verder. Het eerste deel zat ook weinig logica in, hoe je van het ene bij het andere raadsel uit moest komen, was af en toe al een raadsel op zich. Zelfs nadat je een hint had gevraagd werd het er niet logischer op. En de hints? De site werkte slecht, super veel herhalingen, waardoor je steeds op hetzelfde punt bleef hangen en het alleen maar meer tijd kostte. Want je moest alles iedere keer opnieuw invullen en kwam het hele riedeltje nogmaals voorbij. Bij een nieuwe hint weer hetzelfde antwoord krijgen en dus nog weinig opschieten. Uiteindelijk is het wel gelukt.

Het tweede deel van het spel is met alleen de kaarten van de tweede stapel en het digitale deel. Dit was ook helemaal niet eenvoudig, maar wel leuker om te spelen. Ook hier weer, waarom zat er geen vergrootglas bij? Maar de manier waarop het eigenlijk gespeeld zou moeten worden (in 2 teams en dan beide een deel van de kaarten), dat is bijna niet te doen. Leuk bedacht, maar zo goed als onmogelijk. Dit onderdeel duurt wel iets minder lang dan deel 1.

Het derde deel is weer met het speelbord erbij en een nieuwe stapel kaarten. Doordat voorgaande delen lang duurden en het uiteindelijk tegen ging staan omdat er weinig logica in heel het spel te vinden was, is het derde deel nog niet gespeeld. We hopen dit wel nog eens te gaan doen, maar op dit moment staat het ons nog een beetje tegen.

Conclusie is dus eigenlijk: weinig tot geen logica in het spel, slecht opgezet digitaal deel, lijkt in niks op het TV-programma. Ik vraag mij af of het spel wel (goed) getest is. En dat vergrootglas is echt een pre! Het spel is maar 1x te spelen omdat je dan het scenario al kent, prijs-kwaliteit is het niet waard.

2,5 ster

Robin & Amanda