Serie: Erika Foster #1
Uitgeverij: Boekerij
Vertaling:
Publicatiedatum: januari 2018
Aantal bladzijdes: 380
Recensie: Brenda, Heidi

Brenda: Een prachtige cover. Een klein gedeelte van een gezicht in blauwtinten in het ijs. Duidelijker voor de titel kan het niet. Het mooie vind ik ook dat wanneer je het boek openslaat, je de cover aan de binnenkant nogmaals ziet.

Heidi: Een gesloten oog prijkt op de ijzige cover. Er lijkt iemand onder een dikke, koude ijslaag te liggen, waarin enige barsten te zien zijn. De titel Het meisje in het ijs staat met grote rode letters op de voorkant van het boek. Dat had van mij een klein tikkeltje naar beneden gemogen, waardoor het oog nog beter uitkomt. De kleurencombinatie van de cover met de titel en de naam van de auteur vind ik erg mooi. Dit boek zou zeker mijn aandacht trekken in een boekhandel en ik zou dan ook zeker de achterflap gaan lezen.

Robert Bryndza
werd in Groot-Brittannië geboren en woont tegenwoordig in Slowakije. Hij is acteur en schrijver.

Als het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden in een park in Zuid-Londen, wordt inspecteur Erika Foster ingeschakeld om het moordonderzoek te leiden. Het slachtoffer, de mooie, jonge en rijke Andrea Douglas-Brown, leek het perfecte leven te leiden. Haar vader is een belangrijk en invloedrijk man, haar verloofde een gerespecteerd zakenman. Toch lijken er duistere geheimen te zijn. Werden die het meisje fataal?
Als Erika dichter bij de waarheid komt, verschuift de aandacht van de moordenaar naar Erika zelf, wier laatste zaak verkeerd afliep. Zo verkeerd zelfs dat haar eigen man erbij om het leven kwam. Terwijl haar politiecarrière aan een zijden draadje hangt, moet Erika haar eigen angsten overwinnen om een wrede moordenaar te slim af te zijn – voordat het te laat is.

Onze meningen
Brenda: Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en er wordt al geroepen dat er een geweldig thrillerdebuut uitkomt dat je echt moet gaan lezen. Daarna volgen de berichten van de mensen die het boek al hebben gelezen en ik word steeds enthousiaster om zelf ook het boek te gaan lezen. En deze gelegenheid kreeg ik.

Heidi: Laat ik eens direct met de deur in huis vallen, wat een debuut is dit! En wat ben ik blij dat ik deze mocht lezen. Na het lezen van de quote op de achterflap, dat Arlidge er een concurrent bij gaat krijgen, werd ik laaiend enthousiast omdat die schrijver toch wel een van m’n favoriete auteurs is.

Hij voelde hoe de levenloze armen van het meisje zich om de zijne wikkelden, voelde haar koude, slijmerige huid tegen de zijne.

Brenda: Het begint met een proloog en wat voor één. Andrea is woest en loopt weg vanuit een pub. Ze weet alleen niet welke kant op, maar opeens komt er een auto aan die haar nog kwader maakt. Je zit ook direct in het verhaal. Geen inleiding, maar er is direct actie. Daar hou ik wel van.

Heidi: Toen ik eenmaal de proloog had gelezen, die er direct lekker in knalt en me nieuwsgierig maakte wat er ging komen, was ik eigenlijk meteen om. Ik wist dat deze auteur een blijvertje is. Het hoofdpersonage, de vrouwelijke inspecteur Erika Foster, die de moord van een jonge vrouw onderzoekt, is een persoon waarin ik veel van mezelf  herken. De eigenzinnigheid, af en toe een beetje onzeker, haar stoere kant, maar ook gevoelig en toch op haar intuïtie vertrouwend, zijn voor mij erg herkenbaar en maakte het lezen van deze thriller ook erg boeiend.

Brenda: Vervolgens start het verhaal. Er komen aardig wat personages aan bod, maar de auteur laat ieder personage goed naar voren komen zodat je ze één voor één leert kennen. De hoofdpersoon is Erika Foster, een pittige vrouw met een eigen wil, één die moeilijk tegen te houden is als ze ergens op gefocust is. Ze lijkt ook totaal geen angst te hebben. Soms laat ze de angst wel weer een beetje voelen, maar dat zijn maar korte momentjes.Het verhaal wordt grotendeels vanuit Erika geschreven, maar er zitten ook stukken van de dader tussen. Dit zorgt voor nog wat extra spanning.

Ik wilde dit niet nu al doen, maar het ziet ernaar uit dat de boel in een stroomversnelling is geraakt, het is niet langer genoeg om alleen van buiten toe te kijken…

Heidi: Vanaf het begin is de spanning bijna tastbaar en dit wordt, naarmate het verhaal vordert, alleen maar meer opgevoerd en op het eind nog even in de hoogste versnelling gezet. Dit in combinatie met de uiterst vlotte en beeldende schrijfstijl, met oog voor details, zorgde ervoor dat ik, ondanks dat ik ziek was, het boek maar met moeite aan de kant kon leggen. Maar het ook eigenlijk niet uit wou lezen, omdat het zo goed was.

Brenda: Door de schrijfstijl en de beeldende teksten kon ik me zeer goed inleven in het verhaal. De spanning kwam met vlagen, maar het was vanaf het begin tot eind zo boeiend dat je wel bleef lezen.

Heidi: Dit zijn voor mij echt de thrillers waarbij m’n passie voor spannende boeken aangewakkerd blijft en ik met smart op het volgende deel wacht.

Toen werd de angst vervangen door woede. Ze heeft me mijn moord afgepakt.

Brenda: Robert Bryndza heeft een prachtig thrillerdebuut geschreven. Het fijne is ook nog dat dit deel 1 is van een reeks waarvan nog het één en ander komen zal. En als ik echt niet meer kan wachten, in het Engels zijn ze al te lezen.

Beoordelingen

Heidi:
Spanning: 5