Serie: Horrorland #9
Genre: Horror (Jeugd)
Uitgeverij: Kluitman
Vertaald door: Linda Broeder
Publicatiedatum: juni 2023
Aantal bladzijdes: 288

Brrrr! Net als het vorige deel in de Horrorland-serie heeft ook dit boek weer een creepy cover. De donkere kleuren met wat blauw en wit als contrast en de geest zorgen ervoor dat ik gelijk de kriebels krijg en steeds achter me kijk als ik wat hoor.

K.R. Alexander is het pseudoniem van fantasyauteur Alex R. Kahler. Hij heeft meer dan 20 boeken geschreven voor jongeren en volwassenen.

Beatrice wil graag meer volgers op haar streamingkanaal. Ze hoopt dat de game DARK[room] daarbij zal helpen. Sommige gebruikers zeggen dat de game supercool is. Anderen zeggen dat hij supergevaarlijk is. Het concept lijkt simpel: je hebt zeven dagen om zeven geesten te vangen met je camera. Maar al snel blijkt dat de game de geesten écht heeft losgelaten. En stoppen met spelen is geen optie. Haar volgers denken dat Beatrice de angstaanjagende achtervolgingen verzint. Maar dat is niet zo. Ze vecht voor haar leven!

De boeken van deze serie vraag ik altijd blind aan als recensie-exemplaar. Tot nu toe heb ik er nog geen gelezen die slecht was. Uiteraard zitten er wel hele goede en iets minder goede bij, maar de boeken van K.R. Alexander vallen eigenlijk altijd wel binnen de eerste categorie. Hoe hij de horrorelementen met het normale dagelijkse leven weet te mengen is een vak apart. De personages zijn doodgewone mensen die een doodnormaal bestaan leiden, net als jij en ik. Ze zijn herkenbaar en je kunt je volledig inleven in hun dagelijkse rompslomp. Zo ook bij Beatrice (Bea voor vrienden), het buitenbeentje op school, zij hoort eigenlijk nergens bij, terwijl haar beste vriendin Rochelle wel bij de coole kinderen hoort. Ze zijn beiden verslaafd aan gamen en hebben een streamingskanaal waarop ze samen live spelen. Maar ze hebben weinig volgers, totdat Bea een game ontdekt die nog niemand kent. De waarschuwingen op het forum lijken een geweldige promotiestunt, of zit er iets ander achter? Zodra ze de app heeft gedownload begint haar grootste nachtmerrie. Want de geesten slapen nooit.

De problemen waar Bea mee worstelt zijn zo normaal en herkenbaar. Ze wil graag gezien worden, cool gevonden worden, in het middelpunt van de belangstelling staan, een beroemde vlogger worden. Allemaal omdat ze nu bijna niemand heeft, niemand haar ziet staan of haar juist als loser zien. Ik vind dat super goed verwerkt in een verhaal wat een totaal bizarre wending neemt. Want hallo! Geesten! Wie is daar nou niet als de dood voor? Ik wel in ieder geval en heb dan ook niet in het boek gelezen net voordat ik ging slapen, just to be sure!

K.R. Alexander heeft weer een loeispannend, bizar, herkenbaar en gruwelijk horrorverhaal afgeleverd. Een waarvan je de rillingen krijgt en die ervoor zorgt dat je ’s avonds tóch nog even onder je bed kijkt voor je gaat slapen. Just in case…

Het is maar een spel krijgt van mij een gruwelijke 4,5 ster!

Recensie-exemplaar ontvangen van Uitgeverij Kluitman, waarvoor onze hartelijke dank!

Waardering: 4.5 uit 5.