Titel: La Ragazza Nella Nebbia
Naam regisseur: Donato Carrisi
Jaar van uitkomst: 2018 (release Nederland september 2019)
Belangrijkste acteurs: Toni Servillo, Alessio Boni, Jean Reno, Lorenzo Richelmy, Galatea Ranzi, Michela Cescon, Jacopo Olmo Antinori, Greta Scacchi
Genre: Thriller, mysterie, crime
Recensie: Amanda
Gerecenseerd voor: September Film

Donato Carrisi is een Italiaans bestsellerauteur, zijn boeken zijn in meerdere landen uitgegeven. Zo ook het verhaal van La Ragazza Nella Nebbia, in eerste instantie als filmscript geschreven maar dit werd steeds afgewezen. Aangezien Carrisi het zonde vond om het verhaal in de prullenbak te gooien, besloot hij het te bewerken om als boek uit te geven. Later kreeg hij de kans om middels een samenwerking La Ragazza Nella Nebbia (The girl in the fog/Het meisje in de mist) middels een project met twee bevriende producenten te verfilmen. Hij schreef zelf het scenario en deed ook het regisseer werk.

La Raggaza Nella Nebbia vertelt het verhaal van de vijftienjarige, zwaar gelovige en verlegen Anna Lou die spoorloos is verdwenen uit het Italiaanse dal-dorp Avechot. De eigenaardige detective Vogel wordt gevraagd om mee te werken aan de zaak. Hij onderzoekt of de verdwijning een opstandige tieneractie is of dat er in het dorp een wolf in schaapskleding rondloopt…

Een aantal jaren geleden een andere thriller van Carrisi gelezen, hier was ik zeer van onder de indruk: een goed, spannend en gruwelijk verhaal. Hierdoor was ik erg benieuwd naar deze film en had dan ook hoge verwachtingen van de uitwerking hiervan. Dit boek heb ik niet op voorhand gelezen, dus de vergelijking tussen boek en film kan ik in dit geval niet maken.

Daar waar de uitzonderlijke en niet alledaagse personages door de hoofdrolspelers goed worden weggezet, vooral de rol van de excentrieke detective Vogel wordt bijzonder goed vertolkt door Toni Servillo, geldt dit niet voor de plot. Zoals bij veel boekverfilmingen gaan er vaak de nodige dingen verloren tijdens het schrijven van scenario en script. Terwijl het in een boek vaak een pluspunt is als er langzaam maar zeker, gedurende het gehele boek, kleine dingen worden prijsgegeven, gaat dat hier in de film een beetje mis. Het verhaal wordt hierdoor wat langdradig en de puzzelstukjes zijn ver te zoeken tot ze bij het slot ineens allemaal tevoorschijn komen.

Het verhaal wordt erg donker neergezet (waarschijnlijk is hier bewust voor gekozen om het verhaal wat mysterieuzer te laten zijn), maar is hierdoor ook minder geloofwaardig. De scenes lijken vooral ’s avonds in het donker gefilmd te zijn, maar een dergelijk onderzoek loopt uiteraard een hele dag door. Jammer dat hiervoor gekozen is. Ook de betrokkenheid van de journalisten kwam minder geloofwaardig over, al zal dit misschien tegenwoordig in toenemende mate wel (deels) vergelijkbaar zijn. Zeker gezien alle invloeden van de (social) media van tegenwoordig en welke invloed dit kan hebben op een verdachtmaking/veroordeling. (Denk aan alle onterechte verdachtmakingen binnen bepaalde recente zaken.)

De ontknoping van het gehele verhaal zou in een boek zeer goed werken, want als kijker (lezer) word je meermaals op het verkeerde been gezet. Net wanneer je denkt dat je weet hoe het zit en wie het is, word je weer aan het twijfelen gebracht. Het einde werd wel enigszins afgeraffeld, wat zonde is, want de film heeft zeker potentie.

Kortom: er kan geconcludeerd worden dat wanneer je een goede en spannende thriller kunt schrijven, dit niet automatisch betekent dat je hier ook een goeie film van kunt maken. Of dit ligt aan het verhaal, het scenario of aan het regisseerwerk van Carrisi, dat houden we in het midden. Een prima film qua auteurs en de vertolking van de personages, een duistere sfeer en het lang in het ongewisse blijven. Een matige film wat betreft plot, uitwerking en spanning.

We komen hiermee op een zeer krappe 3 sterren (dus net aan een voldoende) voor La Raggaza Nella Nebbia. Nu wel heel benieuwd naar het boek, dit zal zeker nog eens opgepakt worden om te vergelijken met de film.

Robin & Amanda

Leave a Reply

  • (not be published)