Genre: thriller
Uitgeverij: Boekerij
Vertaald door: Lammie Post-Oostenbrink
Publicatiedatum: september 2023
Aantal bladzijdes: 363
Recensie: Miriam & Lilian

Anna Ekberg is het pseudoniem van de Deense auteurs Anders Rønnow Klarlund en Jacob Weinreich. Onder deze naam schreven zij al vier psychologische thrillers die allemaal de Deense bestsellerlijst haalden. Eigen schuld geldt als hun internationale doorbraak, en werd door Netflix verfilmd.

Achterflap/samenvatting
Christian en Leonora zouden gelukkig moeten zijn. Ze hebben een droomhuis met uitzicht op de fjorden en een zoon die gezond is verklaard na een lang ziekbed. Maar ze hebben ook geheimen. Rancune, eenzaamheid en onvervulde verlangens maken hun huwelijk kapot.

Als Leonora haar man betrapt met een andere vrouw, stelt ze hem een ultimatum: hij verbreekt de affaire, of zij geeft hem aan bij de politie. Want Leonora weet hoe Christian de peperdure behandeling van hun zoon heeft betaald. Christian ziet nog maar één uitweg: hij moet van Leonora af. En dus stapt hij in zijn busje, rijdt naar haar vaste hardlooproute en rijdt haar dood. Maar als Christian trillend van schok thuiskomt, zit Leonora gewoon op de bank. Wie heeft hij zojuist aangereden? En wat gebeurt er als zijn vrouw erachter komt wat hij van plan was? Eén ding is duidelijk: niets kan hem voorbereiden op de hel die op het punt staat los te barsten.

Onze mening

Lilian: De achterflap is veelbelovend en sprak mij dan ook erg aan. Er wordt wel al veel weggegeven, dus ik ben dan ook erg benieuwd hoe de auteur de spanning gaat opbouwen en de aandacht van de lezer erbij kan houden.

Miriam: Die achterflap! Hoe maak je een lezer nieuwsgierig? Op deze manier dus. En nu snel lezen om te zien of de inhoud van het boek net zo spannend is. Het boek begint ook lekker: ‘Fucking bitch.’ De toon is gezet.

Wat moet je doen als de liefde is gestorven?

Lilian: In de eerste helft van het boek wordt uit de doeken gedaan hoe het allemaal is gelopen: de achterflap, maar dan uitgebreid en met meer context. Ik had gehoopt dat het meer spanning mee zou brengen, maar het verhaal blijft kabbelen. Pas over de helft komt er meer vaart in.
De personages bleven voor mij onderbelicht, ik kreeg er geen band mee. Dit komt mede door de vertelwijze van Ekberg. Ekberg geeft het woord aan de personages, wat op zich altijd wel werkt om een binding te krijgen, want zo krijg je een inkijkje in de persoon. Maar in dit geval gaan de personages regelmatig terug in hun gedachten en die gedachtekronkels hadden vaak niets met het daadwerkelijke verhaal te maken, waardoor het niets toevoegde. Het leidde mij juist af van het verhaal en dat is erg jammer. Het plot is erg verrassend en had ik niet aan zien komen. Daar had, mijns inziens, veel meer in gezeten. Echt een gemiste kans en erg jammer voor het verhaal.

Daar staat hij. Christiaan. De architect van al haar ongeluk.

Miriam:

Er lopen twee verhaallijnen door elkaar. Enerzijds heb je Christiaan en Leonora en anderzijds is gepensioneerde politieagent Holger aan het woord die aan zijn dochter het verhaal rondom Christiaan en Leonora vertelt. In het begin zorgde deze vertelwijze wel voor enige verwarring. Holgers gesprek met zijn dochter voegt naar mijn mening niet zo heel veel toe aan het verhaal; laat het weg en er verandert weinig tot helemaal niets.

Christiaan en Leonora komen uitgebreid aan het woord. Tot in den treuren wordt de lezer meegenomen in het zelfmedelijden waarover deze twee ruimschoots beschikken. Ze blijven er nogal in hangen en dat is echt enorm jammer. Het wekt irritatie op en haalt het plezier uit het lezen. Het is goed te merken dat er geschreven is door een duo, sommige stukken zijn beduidend soepeler geschreven dan andere. Het perfecte huwelijk is een rommelig geheel waardoor de spanning maar heel zelden naar boven komt; zelfs de ontknoping kon het verhaal niet redden.

Het voldoet nooit aan de verwachtingen en toch overtreft het alle verwachtingen. Zo gaat het bij het perfecte huwelijk.

Lilian:

Spanning: 2