Genre: kinderboeken (10+)
Uitgeverij: Leopold
Publicatiedatum: april 2021
Aantal bladzijdes: 128

Een mooie, spannende cover. Aantrekkelijk door de donkere kleuren, straalt hiermee ook echt spanning en mysterie uit.

Maren Stoffels (1988, Amsterdam) groeide op in haar geboortestad bij haar ouders en oudere broer Wadse. Zodra Maren kon schrijven deed ze het.
Op haar negende maakte ze haar eerste boek, over een eskimootje dat zijn vader zoekt. Via auteur Hans Kuyper zocht ze contact met uitgeverij Leopold. Die publiceerde in 2005 haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift. Sinds dit eerste boek zijn er veel boeken van Maren Stoffels verschenen. De laatste jaren schrijft ze thrillers voor jongeren (12+), waaronder Escape Room, Fright Night en Room Service. Met deze thrillers werd ze meermaals genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury.

Trigo kan niet wachten tot de nieuwe escape room in zijn stad opengaat. Daarom daagt hij zijn vrienden uit: inbreken in de escape room om deze alvast te testen. Eenmaal binnen gaat de deur dicht en niet meer open. Er is maar één manier om eruit te komen: alle puzzels oplossen en de uitgang vinden. Maar de escape room is nog helemaal niet af en daardoor levensgevaarlijk…

Ik wil geen paniek zaaien, maar de woorden rollen mijn mond uit: ‘Misschien is de escape room nog helemaal niet klaar voor gebruik.’

We maken kennis met Trigo, Eva, Brahim en Coco. Vier jongeren die, nadat Trigo en Brahim elkaar hebben uitgedaagd, de nieuwe escape room gaan uitproberen. Maar het probleem is, de escape room is nog niet open en nog niet helemaal klaar en hierdoor komen ze in grote problemen. Trigo en Brahim houden van uitdagingen en zullen die nooit zomaar uit de weg gaan. Als Trigo Brahim uitdaagt, kan Brahim zeker geen nee zeggen. Ze vragen Eva en Coco om mee te gaan. Coco springt er vol in, maar Eva is wat afwachtend en weet niet of het wel zo’n goed idee is. Toch laat ze zich overhalen.

Je bent pas verloren als je opgeeft.

Het verhaal is onderverdeeld in 8 levels (de hoofdstukken) en binnen deze hoofdstukken zijn om de beurt Trigo en Eva aan het woord. Trigo is stoer en laat zich niet zomaar kisten, maar Eva is wat onzeker en vindt alles erg spannend en eng. Leuk om juist het verhaal te beleven vanuit twee totaal verschillende persoonlijkheden. Hierdoor word je meegezogen in de spannende acties van Trigo en het bedenkelijke optreden en de onzekerheden van Eva.

Het verhaal heeft een vloeiende en spannende opbouw, des te verder je gevorderd bent in het boek, des te meer je te weten wil komen. Het taalgebruik is simpel en passend voor de doelgroep van tienjarigen, maar het is zeker wel geschreven voor de tienjarigen met lef. Want het wordt soms behoorlijk spannend!

Escape game is een vlot geschreven en zeer spannend jeugdboek, wanneer het je in zijn greep heeft, kun je niet meer terug!

4 sterren voor Escape game van Maren Stoffels.

Waardering: 4 uit 5.